sg
Skrivet av :
ohmy

Sunna rekryterar Marcus Qviberg som VD

Sunna, verksamt inom storskalig solenergi, rekryterar Marcus Qviberg som VD. Marcus har femton års erfarenhet från datacenter-branschen.

Åre, 12 Oktober 2021 – Sunna Group AB (“Sunna”)

Sunna rekryterar Marcus Qviberg

Sunna, verksamt inom storskalig solenergi, rekryterar Marcus Qviberg som VD. Marcus har femton års erfarenhet från datacenter-branschen där han bland annat bidragit till uppbyggnaden av Coromatics verksamhet i Sverige.

– Vi är så glada att Marcus tackat ja till tjänsten som VD för Sunna. Ett bolag under uppbyggnad i en växande bransch kräver en ledare med tyngd inom både affärsutveckling och långsiktigt relationsbyggande. Hans erfarenhet av den snabbväxande datacenter-branschen är unik och otroligt värdefull när han nu ska förverkliga Sunnas ambition att möta de utmaningar som samhället står inför i form av elbrist. Vårt mål är att bygga 500 MW solenergi innan år 2025 – vilket motsvarar ungefär hälften av Sveriges största vattenkraftverk. Vi kan inte tänka oss en bättre person att leda Sunna på resan dit än Marcus, säger Karin Zingmark styrelseledamot Sunna Group AB.

– Det är inspirerande, spännande och otroligt roligt på samma gång. Jag ser väldigt mycket fram emot att starta den här resan tillsammans med alla mina nya fantastiska kollegor på Sunna. Att bygga Sunna till det stora bolag vi strävar efter och att samtidigt få bidra till den energiomställningen som nu pågår är att få förverkliga en dröm för mig, säger Marcus Qviberg

Sunna har, som tidigare kommunicerats, rekryterat en av Skandinaviens mest erfarna personer inom solenergi, Johan Paradis, i rollen som CTO. Johan kompletterar Marcus med sin långa erfarenhet av att upphandla och drifta större solparker. Sunna har under 2021 säkrat över 300 hektar mark till storskaliga solkraftsanläggningar och har tagit in kapital från strategiska kapitalpartners.

För mer information:
Marcus Qviberg, VD
marcus@sunnagroup.com

www.sunnagroup.com

Om Sunna Group AB:
Sunna har som ambition att öka mängden solel i energisystemet. Tillsammans med långsiktiga kapitalpartners blir Sunna en hållbar aktör på den Svenska energimarknaden. Vi ska utveckla, äga och förvalta storskalig solkraft. Sunna erbjuder företag och kommuner tillgång till större mängder grön, lokalt producerad solel vilket möjliggör snabbare regional etablering och expansion av företag, samt stöd till elektrifieringen av samhället i stort. Sunna har i dag en målsättning att bygga 500 MW innan år 2025 – vilket motsvarar ungefär hälften av Sveriges största vattenkraftverk. För mer information, besök sunnagroup.com.

Följ oss